Skallfasetter

Skallfasetter er tynne porselensfasetter som kan limes utenpå dine egne tenner.

Fasettene kan brukes både dersom du ønsker å endre formen på tennene eller dersom du har misfarginger eller syreskader på tennene. Skallfasetter kan også brukes for å rette opp tannbuen ved mindre feilstillinger/skjevheter.

Skallfasetter er så tynne at tannlegen ikke trenger å slipe ned så mye av tannen din for å feste dem, og dersom tannen under er frisk, er det et godt alternativ for å bevare mest mulig av den naturlige tannen.

Skallfasetter kan fremstilles i forskjellige keramiske materialer, og kan lages så naturtro at de er til forveksling lik dine egne tenner.

Det er en fordel om du er i kontakt med tanntekniker før fasettene lages

Tannteknikeren vil se på de andre tennene dine, og gjøre seg et inntrykk av akkurat dine tenners form og fargespill. Vi vil også se på ansiktsformen din, hvilke tenner vi kan se når du smiler, og forsøke å få en generell opplevelse av hvem du er. Dette gjør at vi kan lage enda mer naturtro tannerstatninger til deg, noe er spesielt viktig for fasetter som typisk sitter i det vi kaller estetisk sone – altså de synlige tennene.

Alt er anbefalinger og materialvalg vil være avhengig av din individuelle situasjon.